Memento mori – pamatuj na smrt

By | Osobní rozvoj | No Comments

Náš život skončí. Nevíme kdy, nevíme jak, ale víme, že se to stane.

Tohle si více než dobře uvědomovali slavní filosovové z dob antického Řecka a Říma. Ať už to byl
Sokrates, Seneca nebo Marcus Aurelius. Ti si byli dobře vědomi toho, že jednoho dne, si i pro ně smrt přijde. Proto každý z nich měl v blizkosti sebe vždy někoho, kdo jim každý den připomenul rčení: „memento mori“, pamatuj na smrt.
Nesnažili se být nijak depresivní nebo přemýšlet negativně, ale naopak, využívali představu smrti, jako ultimátní motivační nástroj, díky kterému si více uvědomovali cenu času a hodnotu, kterou pro ně měl každý jednotlivý den.

V dnešní době, se o smrti většina z nás moc bavit nechce a vnitřně si odmítáme připustit, že by měla někdy vůbec přijít. Proto se chováme tak, jako kdybysme tu měli být navěky. Představte si, že si každé ráno připomenete, že váš život jednoho dne skončí. Co se stane? Dost možná si díky tomu uvědomíte spoustu věcí. Například to, že mrháte spoustu času aktivitami, které pro vás vlastně nejsou důležité a nemají žadný smysl.
Možná přestanete trávit denně pět hodin před televizí a raději půjdete dělat něco hodnotnějšího, co vás opravdu baví a naplňuje. Budete trávit víč času se svými blízkými, které máte rádi. Budete se více snažit posouvat se dál, namísto toho, abyste se utápěli ve věcech, které vás jenom brzdí. Dokážete se také snadnějí povznést nad situace, kdy se vám stane něco špatného, protože si uvědomíte, že to vlastně není až tak důležité. Začnete si víc užívat přítomný okamžik. Vážit si každého dne, který máte, protože víte, že jednou už to tak nebude. Současně vám toto uvědomnění pomůže s tím, abyste se zbavili svého strachu. Možná cestou z práce oslovíte dívku, která se vám líbí, nebo přestanete hledat výmluvy a půjdete zkusit lekci boxu, na kterou se chystáte už dlouho.

Pokud dokážeme plně přijmout a uvědomit si, že náš čas na světě je omezený, pak dokážeme i žít víc naplno. To je celá podstata fráze „memento mori“.
Žít teď, v tomto okamžiku, tak nejlépe, jak to půjde, protože nikdy nevíte, kdy můžete být mrtví. Takže se zeptejte sami sebe. Co můžete udělat dnes se svým životem, aby byl lepší? Co můžete udělat tento týden? Jak můžete se svým časem naložit tak, abyste dali svému životu větší smysl?

„Není málo času, který máme, ale mnoho času, který nevyužijeme.“
– Seneca

Knihy neznamenají vědomosti

By | Osobní rozvoj | No Comments

Důležité uvědomění, co přijde časem s četbou knížek. Není to až tolik o tom, KOLIK knih přečtěte, ale spíš, CO si z nich reálně odnesete. Většina knih o osobním rozvoji nabízí spoustu rad, doporučení a myšlenek, které nemusíte nutně vstřebat jenom tím, že si je přečtete.

Někdy je potřeba se nad tím zamyslet, udělat si zápisky (tak abyste se mohli k důležitým věcem kdykoliv vrátit) a doporučené rady reálně zkusit praktikovat ve svém životě. Až potom můžete z té knihy nějak reálně těžit. V minulosti lidi moc nečetli, ale skoro každá rodina měla doma bibli, ze které byli schopni citovat klidně i ze spaní. Četli jí opakovaně, vraceli se k ní, snažili se jí rozumět. Proto i jedna kniha mohla být ve výsledku více než plný regál.

Go offline!

By | Osobní rozvoj | No Comments

Kdy naposled jste byli alespoň jeden den bez internetu? Celých 24 hodin, během kterých jste neviděli ani jeden status na Facebooku, nedozvěděli jste se nic nového ze světa celebrit, nelajkovali jste selfíčka na Instagramu, ani jste neshlédli žadné porno? Ne všichni svůj čas na internetu trávíme právě takhle, ale nalijme si čistého vína. Většina z nás ano.

V malé míře to stále nemusí být žádný problém, ale potíž nastává, když nad tím ztratíte kontrolu. Jakmile jste někde s kamarády a místo toho, abyste spolu mluvili, tak raději koukáte vzájemně do mobilů, pak máte problém. Nebo když ráno vstanete a jako první si zkontrolujete svůj příspěvek na Instagramu, místo toho, abyste nejdřív pozdravili přítelkyni, pak to taky není úplně v pořádku. A nejde jenom o mezilidské vztahy, co tato závislost poškozuje. Trpí tím i vaše produktivita, kreativita, schopnost soustředit se a spousta dalšího.

Jako ideální protilék, se doporučuji každý týden naprosto odpojit na alespoň 24 hodin. Užijte si, že vás nikdo neotravuje, jdětě se projít do přírody, přečtete si knížku, uvařte si něco dobrého k jídlu, zahrajte si stolní hru s kamarády, zajďete s někým na skleničku, relaxujte u své oblíbené hudby, dejte si šlofíka, zacvičte si, meditujte, zajďete do sauny. Dopřejte si víc času v reálném světě. Ten virtuální vám nikam neuteče.

Dřep – elixír zdraví

By | Pohyb a cvičení | No Comments

Jeden z nejlepších léků na sedavý způsob života dnešní společnosti – dřep. Pro lidi v pravěku, od kterých se moc po fyzické stránce neodlišujeme, to byla naprosto normální poloha, ve které odpočívali, vařili jídlo na ohni, čekali na zvěř nebo se šli vyprázdnit, když to na ně přišlo.

Dnešní člověk na pozici dřepu už dávno zapomněl a raději většinu dne prosedí v židli, ať je to v práci, ve škole, v autě, doma u televize nebo třeba v čekárně u doktora. Sedíme pořád a všude. Zkrácené svaly a špatná mobilita klobů nám už ani nedovolí se do hlubokého dřepu dostat. Přitom právě tato pozice, je pro naše tělo jako elixír zdraví. Nesmírně uleví naší páteři, uvolní kyčle, posílí kolena a kotníky. Mimo toho také prospívá správnému zažívání, protože střeva jsou při této poloze dobře masírována.

Jako lék na dnešní neaktivní dobu, zkuste „dřepět“ každý den alespoň 5-10 minut. Doma před televizí, než jdete spát, před tréninkem, po tréninku, během polední pauzy v práci nebo kdykoliv, když se budete cítit zatuhlí ze sezení. Sice se to zdá jako málo, ale i těch pár minut se časem nasčítá a sami budete možná překvapeni, o kolik lépe se najednou začnete cítit. Slibuji.

Pro další obsah navštivte můj instagram